Το Διαδίκτυο του Πολιτισμού: Ενσωματώνοντας Τεχνολογία RFID στο Μουσείο: CULTUREID, Κωδικός Έργου: Τ2ΕΔΚ-02000-ΟΠΣ 5072497, ΕΡΕΥΝΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ Β ΚΥΚΛΟΣ- ΕΠΑνΕΚ 2014-2020
Σκοπός του έργου:
Το έργο επιδιώκει την ανάδειξη και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, όπως είναι το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, η Ρομποτική, η Ανάλυση Μεγάλων Δεδομένων και η Τεχνητή Νοημοσύνη στον Πολιτισμό. Στα πλαίσια του έργου, η ομάδα μας έχει ενσωματώσει τεχνολογία RFID στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, διαμορφώνοντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις αλληλεπίδρασης με τα εκθέματα, το προσωπικό και τους επισκέπτες. Έτσι, παρακολουθούνται όλες οι μετακινήσεις αρχαιοτήτων και καταγράφονται αυτόματα σε νέο λογισμικό που έχει ολοκληρωθεί. Το νέο λογισμικό επιτρέπει την ψηφιοποίηση και παρακολούθηση όλου του πληροφοριακού υλικού που αφορά τα εκθέματα του Μουσείου. Μέσω της τεχνολογίας RFID παρέχεται πρωτότυπη εφαρμογή οπτικό-ακουστικής ξενάγησης στις φορητές συσκευές των επισκεπτών, σύμφωνα με την θέση τους, ενώ καταγράφονται στατιστικά επισκεψιμότητας και απεικονίζονται στο νέο λογισμικό. Σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε και λειτουργεί από τον Φεβρουάριο του 2023 ένα πρωτότυπο κοινωνικό ρομπότ. Το ρομπότ καθημερινά υποδέχεται σχολεία και παίζει μαζί τους παιχνίδια ανακάλυψης/γνώσεων σχετικά με τα εκθέματα του Μουσείου. Παράλληλα, φορητή συσκευή RFID καθοδηγεί του παίκτες στην επίλυση των γρίφων, αλληλεπιδρώντας με τα γύρω εκθέματα. Αναπτύχθηκε τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης στο ρομπότ, το οποίο είναι ικανό να συζητήσει με τους επισκέπτες και να μοιραστεί μαζί τους τις γνώσεις του για τα πιο δημοφιλή εκθέματα του Μουσείου.
Η ομάδα LIRES έδωσε τις προδιαγραφές, σχεδίασε και ενσωμάτωσε το κοινωνικό ρομπότ του Μουσείου που αλληλεπιδρούσε και επικοινωνούσε με τους ανθρώπους ακολουθώντας κοινωνικές συμπεριφορές και κανόνες που σχετίζονται με το ρόλο του. Επίσης σχεδίασε και
μελέτησε τα Μουσειοπαιδαγωγικά παιχνίδια, σε συνεργασία με εταίρους του έργου.
Προϊόντα- Εφαρμογές
Συνεχής παρακολούθηση των εκθεμάτων και ψηφιακή καταγραφή των εργασιών σε αυτά.
Σχεδιασμός και κατασκευή πρωτότυπης φορητής συσκευής, ικανής να αλληλεπιδρά με τα εκθέματα.
Σχεδιασμός και κατασκευή του πρώτου ελληνικού κοινωνικού ρομπότ με ενσωματωμένη τεχνολογία RFID για αλληλεπίδραση με τον φυσικό κόσμο: Η ομάδα του έργου θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει το πρώτο ελληνικό κοινωνικό ρομπότ με ενσωματωμένη τεχνολογία RFID για αλληλεπίδραση με τον φυσικό κόσμο. Το ρομπότ έχει στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μικρότερων επισκεπτών μέσω δράσεων (παιχνιδιών) που θα αναπτυχθούν (διαβάστε περισσότερα στα παιχνίδια για επισκέπτες).
Παιχνίδια για επισκέπτες: Αρκετά παιχνίδια, όπως «παιχνίδια χαμένου θησαυρού» μέσα στο Μουσείο. Οι λύσεις των παζλ θα απαιτούν τη χρήση της κινητής συσκευής ή την αλληλεπίδραση με το ρομπότ, ενώ μέσω αυτών οι επισκέπτες θα μάθουν σημαντικές πληροφορίες για τα εκθέματα του Μουσείου.
Εταίροι του Έργου: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Συντονιστής), Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Trinity Industries, Inc., Kenotom